De Tre Kategorierna

Affärsidéen är kläckt! Äntligen.

För dig som fortfarande vill kläcka den, börja med i vilken kategori du söker vinst.

Det finns tre sätt att lyckas med ett företag eller affärsidé:
1. Du kommer på något som inte finns på marknaden idag och lyckas slå igenom.
2. Du är helt enkelt bäst på vad du gör eller säljer i kvalite, kunskap eller resultat.
3. Du kan konkurrera med nedsatta priser på samma vara som andra bolag.

Alternativ 1 är det som är klurigast idémässigt men kan löna enormt eftersom det lätt kan påverka en stor grupp. Exempel på det är personen bakom Ikea eller någon som lyckats med en uppfinning.

Alternativ 2 är svårast, det kräver stora kostader både i tid och pengar, men lönar sig ofta på låg sikt eftersom du får styrka i ett känt namn på företaget, varan, märket eller personen. Exempel på det är kända designers och proffisionella idrottare.

Alternativ 3 är lättast att driva och det som de flesta försöker med, men det hög konkurrens och möjligheterna att bli stor är få. Företag som har lyckats är till exempel H&M och Ullared.

Jag har min idé. Den är i kategori 1. Men frågan är vilken väg som är smartast och mest uppbyggande i tanke på utbildning och erfarenheter för att lyckas med idéen. Det är vad som rör sig i mitt huvud, hela tiden. Det känns som jag har "ingen tid" vs "all tid". Jag vill genomföra det idag, men borde lära mig ett och annat under morgondagen, så att jag med säkerhet kan starta i övermorgon. Problemet är att jag inte orkar vänta tills övermorgon! Vänd varje dag till minst ett år och ni förstår vinkeln.

Det gäller att kunna tänka klart och vara beslutsmässig. Att inse att beslutet var fel kan bli tillräckigt frustrerande för att trilla av banan. Innebörden av att vara proffisionell är att inte låta negativa känslor påverka handlingen som ofta presteras på positiva känslor. Tänk på vem du är, hur du reagerar och vilket reslutat du vill uppnå.

Jag lyckades precis radera mitt livs bästa citat och fick tillräcklig panik för att eliminera alla chanser att ångra mitt misstag. Jag kommer inte ihåg hela meningen för att återskiva den korrekt. Den uteblir.


Det är stora beslut som komma skall. Jag känner mig omogen att ta ett förnuftigt beslut samtidigt som jag är redo för ett äventyr. Kompassen är åter i rörelse ovillig att ställa sig på ett mål. I dagens läge finns det inga konkreta svar och det gäller att lyssna på de små signalerna som visar vägen även för den villrådige.


Vem är jag, vem är jag menad att bli och vilken väg är min att gå? Om jag nu äntligen fick en idé, hur ska jag spela mina kort rätt för att vinna spelet? Det återstår att se...


Do you dare to take your risk to play your game?



RSS 2.0